Vecka 31 (30+2)

30 nov - 6 dec 2008

Kroppen
: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av t.ex stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som t.ex att gå i trappor och bära tunga saker.

Ont i ryggen och benen har jag märkt av i flera veckor så det är nog inte världens nyhet för mig =P men värst är nog benen på jobbet när man står upp flera timmar, har ju faktiskt gått upp ca 7kg vilket kanske inte syns allt för mycket men det känns ska ni veta!

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan 8 cm i diameter och fötterna knappt 6 cm. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Ja finns väl inget mer att säga än att jag längtar sååå otroligt mycket nu! Är endast 2 månader och 5 dagar kvar =) riktigt nervös också inteför förlossningen men försöker att inte tänka på det. Mest besviken är jag  väl på mitt ex som inte verkar bry sig för fem öre över sitt ofödda barn. Menar han vet inte ens när det är beräknat då han inte brytt sig en sekund för att ringa och fråga hur allting går eller hur lillen mår etc. Bytte nummer gjorde han också utan att medela. Men det är hans misstag inte mina! Jag får ju (bara för att låta sådär extremt ego) mer kärlek så jag klagar inte för fem öre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback